Jeroen Rijnders filosofeert in fragiele tekeningen en collages over de fundamenten van het bestaan.
Jeroen Rijnders stelt zichzelf voortdurend de vraag waar het nu eigenlijk om draait in het leven. Hij heeft deze vraag tot onderwerp van zijn kunst gemaakt. Rijnders greep de tentoonstelling in 21rozendaal, die vrijwel samen viel met de gemeenteraadsverkiezingen, aan om te reflecteren op onze levenswijze en een pad uit te stippelen. Zeker daar allerlei crisissen waren aangebroken, leek standpunt bepaling belangrijker dan ooit: gaan we verder op het ingeslagen pad of is het tijd voor een koerswijziging?
De rode lijn die zijn tekeningen en collages verbond, gidste de kijker door vier fasen: Constatering: we lopen onbevredigd en doelloos, blind achter elkaar aan; Analyse: we zitten vast; Conclusie: we zitten op het 0-punt van een identiteitscrisis en Toekomst: Wij kunnen nu de koers bepalen, waar willen we heen? De tekeningen en collages droegen titels als Ondragelijke Luchtigheid van Onmacht, Het Feest Kan Beginnûh, Getemde mens en Instituut voor Nieuwe Ethetica. De lijn verwees naar een grafieklijn zoals de AEX-index, een tijdslijn of een hartritme. Daar waar de rode lijn eindigde, bij het hier en nu, hing een vragenlijst. Deze hielp de bezoeker in het bepalen van diens positie. Zelf schroom ik nog weleens om aan grote vraagstukken te beginnen, maar met deze kunstenaar in de buurt begrijp ik eigenlijk niet meer waarom. Zijn enthousiasme, bevlogenheid en overtuiging om vraagstukken tot de bodem toe uit te zoeken, zijn aanstekelijk.
De ongebruikte bovenruimte van 21rozendaal werd door mij getransformeerd tot tentoonstellingsruimte. Hier gaf ik jonge kunstenaars onder de noemer 1UP de kans een eerste solo te maken.